מושג העבודה הטיפולית עבר כל כך הרבה גלגולים לאורך ההיסטוריה ובמיוחד במאה השנים האחרונות, כאשר כל התרבויות והידע האנושי הפכו זמינים לכל אחד בכל מקום. שיטות המזרח פגשו במערב, השבטיות פגשה את החדשנות, הרוחניות פגשה את הארציות ונוצרו אינספור אפיקים טיפוליים ומרחבים לעבודה התפתחותית. חלק משיטות הטיפול מציעות עבודה אישית עם מורה דרך, מטפל או מאפשר, חלק מהשיטות מציעות עבודה בקבוצה עם מנחה-מטפל בצורה של סדנאות שונות, וחלק מציעות את שתי האפשרויות גם יחד.
עפ"י תורת הצינורות של שיטת לוסקי, לכל דבר בבריאה ישנו ביטוי בארבעה רבדים. ישנה שרשרת סיבה ותוצאה שמתחילה תמיד ברובד העליון (הרוחני-סיבה) ומסתיימת ברובד התחתון (הגופני-תוצאה). טיפול הוליסטי הוא זה אשר ישתמש בתורת הצינורות וישאף להביא לאיזון ושלמות בין הרבדים.
ברובד הרוחני - עולם האצילות - נמצאים שלושת הרצונות; הרצון לקבל, הרצון לתת, והרצון החופשי. חוסר איזון באחד הרצונות, או באיזון ביניהם יצור קושי רוחני אצל האדם. כאשר האדם אינו מטפל בבעיה ברמה הרוחנית (בהגדרת הרצון וכיוונו) היא תחלחל מטה אל הרובד הבא - הרובד השכלי, משכנן של הגישות החינוכיות והעמדות של האדם לגבי עצמו, סביבתו והחיים בכלל.
ברובד השכלי - עולם הבריאה - נמצאים שבעת המורים; חכמה, עושר, זרע, חיים, ממשלה, שלום, וחן. 7 יכולות אלה מאפשרות (או מקשות) לאדם ליצור מערכת אמונות תומכת ומאפשרת לניהול חייו.כאשר האדם אינו מטפל בבעיה ברובד השכלי (בשינוי עמדות) היא תמשיך לחלחל מטה אל הרובד הבא - הרובד הרגשי, מקומה של האהבה, השמחה ושל החוסר, אשר מניע את האדם ברמה הרגשית - מה חסר לי?
ברובד הרגשי - עולם היצירה - נמצאים 9 הכוחות הקוסמיים; אור, בראשית, אהבה, חופש, מחשבה, אחדות, התבוננות, ריפוי, חיסון, והגילוי. 10 יכולות אלה מאפשרות לאדם לאזן את עצמו מבפנים למול אותן השפעות חיצוניות שהוא פוגש בחייו. אלה הם כוחות פנימיים ורגשיים, שהם תוצאה של אימון העמדות שהופכות לאמונות. כאשר האדם אינו מטפל בבעיה ברובד הרגשי (בגילוי החוסר המניע אותו) היא תמשיך לחלחל מטה אל הרובד הבא - הרובד הגופני, המציאות. המציאות יכולה להתבטא בבריאות גופנית, כספית, מימוש יעדים, קריירה וכו'.
ברובד הגופני - עולם העשייה - נמצאים 12 החושים; ראיה, שמיעה, ריח, טעם, מעשה, תשמיש (מישוש), דרך, בטן, מוח, לב, וחוש התא. 12 יכולות אלה מאפשרות לאדם לקלוט מידע חיצוני, לעבד ולעכל אותו, ולהוציא לפועל דברים; להציב יעדים ולממשם. כאשר האדם אינו מטפל בבעיה ברובד הגופני (בהצבת יעדים ומימושם) הוא כבר נמצא בתקלה קשה שמאתגרת קיום אורח חיים נורמאלי ותגיע בסוף למות.
טיפול הוליסטי מאפשר מתן תשומת לכל הרבדים, להבדיל מהתרכזות ברובד אחד בלבד, מה שמביא לריפוי אמיתי ושלם אצל המטופל.
דוגמא לתהליך שעוברת בעיה מסוימת לפי תורת הצינורות:
רובד רוחני
לאדם אין תחושת ייעוד בחיים - לא יודע מה הוא רוצה לתת מעצמו לעולם
(נוצרת חסימה באינטליגנציה של רצון לתת)
רובד שכלי
מתגבשת עמדה של בלבול וחוסר ביטחון - האדם לא יודע מה לעשות עם עצמו ומגבש עמדה של קבלה לעצמו, חושב על כסף כמניע בחייו ובוחר בקריירה שאינה מתאימה למבנה האישיות שלו
(נוצרת חסימה באינטליגנציה של זרע וממשלה)
רובד רגשי
השמחה נעדרת מחייו של האדם בחיי היומיום. האופטימיות נשחקת ואיתה היכולת להתחדש ולבחור לשנות דברים בחיים. עובר לחיות את החיים ב 'אוטומט'.
(נוצרת חסימה באינטליגנציה של אור וחופש)
רובד גופני
האדם לא יהיה מסוגל ליהנות מהדרך אותה עובר ויסבול ממחלות חוזרות ונשנות, מעייפות של מערכת החיסון, שתאפשר לו לנוח מהתעסקות בעבודה שאינו מחובר אליה.
(נוצרת חסימה באינטליגנציה של חיסון ודרך)
טיפול הוליסטי בשיטת לוסקי הוא תהליך שנוגע בכל ארבעת הרבדים של המטופל ומשלב תרפיות שונות בתוך התהליך. הטיפול יכול להתחיל בכל אחד מהרבדים, אך חייב לנוע בין כולם. התהליך ישלב עבודה עם הגוף, זיהוי רגשות שטמונים בתוך חלקי הגוף האלה, עמדות שמקושרות לאותם רגשות והרצון שמנתב את כל התהליך מאחורי הקלעים. דוגמא לתהליך טיפולי הוליסטי:
עושים תהליך פסיכו-דרמתי שקשור בכאב/תלונה/מחלה של המטופל. לאחר התהליך המטופל יצייר את התחושות שלו מהטיפול. לאחר הציור תהיה שיחה על מה שעולה מהציור - מה רצה המטופל לבטא והמשוב של המטפל. מתוך השיחה יעלו למודעות ההקשרים בין הגוף לרגש שהתעורר ויתחילו להתחבר משמעויות שכליות - אילו עמדות וגישות חיים מקושרות לרגשות שעלו. אילו השפעות חינוכיות הביאו לאותם מצבורי כאב בגוף. בסופו של דבר השיחה תשאף להגדרת הרצון החדש והתמרה של הקבלה לנתינה תוך כיוון מתמיד לרצון החופשי של המטופל.
עפ"י תורת הצינורות של שיטת לוסקי, לכל דבר בבריאה ישנו ביטוי בארבעה רבדים. ישנה שרשרת סיבה ותוצאה שמתחילה תמיד ברובד העליון (הרוחני-סיבה) ומסתיימת ברובד התחתון (הגופני-תוצאה). טיפול הוליסטי הוא זה אשר ישתמש בתורת הצינורות וישאף להביא לאיזון ושלמות בין הרבדים.
ברובד הרוחני - עולם האצילות - נמצאים שלושת הרצונות; הרצון לקבל, הרצון לתת, והרצון החופשי. חוסר איזון באחד הרצונות, או באיזון ביניהם יצור קושי רוחני אצל האדם. כאשר האדם אינו מטפל בבעיה ברמה הרוחנית (בהגדרת הרצון וכיוונו) היא תחלחל מטה אל הרובד הבא - הרובד השכלי, משכנן של הגישות החינוכיות והעמדות של האדם לגבי עצמו, סביבתו והחיים בכלל.
ברובד השכלי - עולם הבריאה - נמצאים שבעת המורים; חכמה, עושר, זרע, חיים, ממשלה, שלום, וחן. 7 יכולות אלה מאפשרות (או מקשות) לאדם ליצור מערכת אמונות תומכת ומאפשרת לניהול חייו.כאשר האדם אינו מטפל בבעיה ברובד השכלי (בשינוי עמדות) היא תמשיך לחלחל מטה אל הרובד הבא - הרובד הרגשי, מקומה של האהבה, השמחה ושל החוסר, אשר מניע את האדם ברמה הרגשית - מה חסר לי?
ברובד הרגשי - עולם היצירה - נמצאים 9 הכוחות הקוסמיים; אור, בראשית, אהבה, חופש, מחשבה, אחדות, התבוננות, ריפוי, חיסון, והגילוי. 10 יכולות אלה מאפשרות לאדם לאזן את עצמו מבפנים למול אותן השפעות חיצוניות שהוא פוגש בחייו. אלה הם כוחות פנימיים ורגשיים, שהם תוצאה של אימון העמדות שהופכות לאמונות. כאשר האדם אינו מטפל בבעיה ברובד הרגשי (בגילוי החוסר המניע אותו) היא תמשיך לחלחל מטה אל הרובד הבא - הרובד הגופני, המציאות. המציאות יכולה להתבטא בבריאות גופנית, כספית, מימוש יעדים, קריירה וכו'.
ברובד הגופני - עולם העשייה - נמצאים 12 החושים; ראיה, שמיעה, ריח, טעם, מעשה, תשמיש (מישוש), דרך, בטן, מוח, לב, וחוש התא. 12 יכולות אלה מאפשרות לאדם לקלוט מידע חיצוני, לעבד ולעכל אותו, ולהוציא לפועל דברים; להציב יעדים ולממשם. כאשר האדם אינו מטפל בבעיה ברובד הגופני (בהצבת יעדים ומימושם) הוא כבר נמצא בתקלה קשה שמאתגרת קיום אורח חיים נורמאלי ותגיע בסוף למות.
טיפול הוליסטי מאפשר מתן תשומת לכל הרבדים, להבדיל מהתרכזות ברובד אחד בלבד, מה שמביא לריפוי אמיתי ושלם אצל המטופל.
דוגמא לתהליך שעוברת בעיה מסוימת לפי תורת הצינורות:
רובד רוחני
לאדם אין תחושת ייעוד בחיים - לא יודע מה הוא רוצה לתת מעצמו לעולם
(נוצרת חסימה באינטליגנציה של רצון לתת)
רובד שכלי
מתגבשת עמדה של בלבול וחוסר ביטחון - האדם לא יודע מה לעשות עם עצמו ומגבש עמדה של קבלה לעצמו, חושב על כסף כמניע בחייו ובוחר בקריירה שאינה מתאימה למבנה האישיות שלו
(נוצרת חסימה באינטליגנציה של זרע וממשלה)
רובד רגשי
השמחה נעדרת מחייו של האדם בחיי היומיום. האופטימיות נשחקת ואיתה היכולת להתחדש ולבחור לשנות דברים בחיים. עובר לחיות את החיים ב 'אוטומט'.
(נוצרת חסימה באינטליגנציה של אור וחופש)
רובד גופני
האדם לא יהיה מסוגל ליהנות מהדרך אותה עובר ויסבול ממחלות חוזרות ונשנות, מעייפות של מערכת החיסון, שתאפשר לו לנוח מהתעסקות בעבודה שאינו מחובר אליה.
(נוצרת חסימה באינטליגנציה של חיסון ודרך)
טיפול הוליסטי בשיטת לוסקי הוא תהליך שנוגע בכל ארבעת הרבדים של המטופל ומשלב תרפיות שונות בתוך התהליך. הטיפול יכול להתחיל בכל אחד מהרבדים, אך חייב לנוע בין כולם. התהליך ישלב עבודה עם הגוף, זיהוי רגשות שטמונים בתוך חלקי הגוף האלה, עמדות שמקושרות לאותם רגשות והרצון שמנתב את כל התהליך מאחורי הקלעים. דוגמא לתהליך טיפולי הוליסטי:
עושים תהליך פסיכו-דרמתי שקשור בכאב/תלונה/מחלה של המטופל. לאחר התהליך המטופל יצייר את התחושות שלו מהטיפול. לאחר הציור תהיה שיחה על מה שעולה מהציור - מה רצה המטופל לבטא והמשוב של המטפל. מתוך השיחה יעלו למודעות ההקשרים בין הגוף לרגש שהתעורר ויתחילו להתחבר משמעויות שכליות - אילו עמדות וגישות חיים מקושרות לרגשות שעלו. אילו השפעות חינוכיות הביאו לאותם מצבורי כאב בגוף. בסופו של דבר השיחה תשאף להגדרת הרצון החדש והתמרה של הקבלה לנתינה תוך כיוון מתמיד לרצון החופשי של המטופל.
אופיר סלע - מטפל, מנחה ומורה בשיטת לוסקי. באתר www.orhalev.com תמצאו הסברים על השיטה, מאמרים, אפשרויות לטיפול, אימון וסדנאות בשיטת לוסקי